03.05.2020 Tarihte Bugün- 3 Mayıs;

29 Eki 2019
83
40
18
03.05.2020 Tarihte Bugün- 3 Mayıs;
1494Kristof Kolomb yolculuğunun sonunda ilk kez bir kara parçası gördü , buraya sonradan Jamaika adı verilecektir.
1907Fenerbahçe spor kulübünün kuruluşu.
1920TBMM'nin ilk bakanlar kurulu oluşturuldu. İcra Vekilleri Heyeti, 5 mayısta Mustafa Kemal başkanlığında ilk toplantısını yaptı.
1934Kayseri Uçak Fabrikasında yapılan ilk parti altı avcı uçağından biri, 50 dakikalık uçuşla Kayseri'den Ankara'ya geldi.
1937ABD'li yazar Margaret Mitchell'in yazdığı Rüzgar Gibi Geçti romanı Kurgu dalında Pulitzer Ödülü kazandı.
19443 Mayıs Olayları anıldı ve Türkçülük Bayramı ilan edildi
1950Ali Naci Karacan'ın kurduğu Milliyet gazetesi yayın hayatına başladı.
1951Demokrat Parti meclis grubunda din eğitiminin genişletilmesi istendi.
1960Kara Kuvvetleri Komutanı Orgeneral Cemal Gürsel, hükümeti uyarmak için, Milli Savunma Bakanı Ethem Menderes'e mektup gönderdi.
1968Paris Sorbonne Üniversitesi'nde çıkan isyan 1 aydan fazla sürdü, Fransa'nın geneline yayıldı, sonuçta meclis feshedildi ve pekçok sivil ve polis hayatını kaybetti.
1969Yargıtay başkanı İmran Öktem'in Ankara Maltepe Camisi'nde yapılan cenaze töreninde, bir kalabalık cenaze namazının kılınmasını engellemeye çalıştı ve cami görevlileri görevlerini yerine getirmekten kaçındı.
1972Ankara-İstanbul seferini yapan DC-9 tip "Boğaziçi" yolcu uçağı 61 yolcu ve 5 mürettabatı ile birlikte dört eylemci tarafından Sofya’ya kaçırıldı.
1973Şikago'daki Sears Kulesi (Willis Kulesi)'nin inşaatı tamamlandı ve dünyanın en yüksek kulesi olarak tescillendi (Bugün halâ ABD'nin en yüksek, dünyanın 5. en yüksek binasıdır)
1978Tarihte ilk kez bir bilgisayar ağı üzerinden yığın mesaj gönderildi. Sonradan spam adı verilecek bu ticari reklam mesajları, ABD'de o zaman kullanılan Arpanet ağı üzerindeki her adrese gönderilmişti.
1979Margaret Thatcher, İngiltere'nin ve Avrupa'nın ilk kadın başbakanı oldu.
1986Çernobil nükleer kazası sonrası oluşan radyoaktif bulutların Türkiye'ye de ulaştığı ve bazı bölgelerde radyasyonun yedi kat arttığı açıklandı.
1989Türkiye kupası çeyrek final 2. maçında Fenerbahçe 3-0 ilk yarı geriye düştüğü Galatasaray maçından ikinci yarı 4-3 lük galibiyetle ayrıldı.
1993Birleşmiş Milletler, 20 Aralık 1993'te her yıl 3 Mayıs'ın, Dünya Basın Özgürlüğü Günü olarak kutlanmasını kararlaştırdı.
2008Uluslararası Gazetecileri Koruma Komitesi'nin yayınladığı bir rapora göre 2007 yılında 65 gazeteci öldürüldü. Geçen 15 yılda öldürülen yaklaşık 500 gazetecinin sadece 75'inin katilleri bulundu. Rapora göre dünyada gazeteciler için en tehlikeli bölgeler Irak, Sierra Leone ve Somali.

Tarihte Bugün Doğanlar (3 Mayıs);
1849Bernhard von Bülow, Almanya Şansölyesi
1931Aldo Rossi, İtalyan bir mimar ve tasarımcı (ö. 1997)
1933James Brown, ABD'li şarkıcı
1933Steven Weinberg, Nobel Ödülü sahibi ABD'li fizikçi
1950Mary Hopkin, Galli folk şarkıcısı.
1961Leyla Zana, Kürt kadın siyasetçi ve aktivist.
1971Wang Yan, Çinli yürüyüşçü.
1980Alper Tezcan, Türk futbolcu.
1980Ayçin İnci, Türk dizi ve sinema oyuncusu.
1997Burcu Karagöz, KAL öğrencisi.

Tarihte Bugün Ölenler (3 Mayıs);
1481Fatih Sultan Mehmet, İstanbul'u fetheden Osmanlı padişahı (d. 1432)
1856Adolphe Adam, Fransız besteci (d. 1803)
1963Abdülhak Şinasi Hisar, Şair ve yazar
1969Zakir Hüseyin, Hindistan'ın 3. Cumhurbaşkanı (d. 1897)
1987Dalida, Mısır doğumlu, İtalyan şarkıcı (Fransa'da yaşadı, öldü) (d. 1933)
1991Jerzy Kosiński, Polonya asıllı ABD'li yazar (d. 1933)
1997Narciso Yepes, İspanyol klasik gitar sanatçısı (d. 1927)
2006Karel Appel (d. 1921)

kayseri-ucak-chp-kapattı-1024x768.jpgSavaştan çıkmış bir devlet, küllerinden yeniden doğan bir millet. Genç Türkiye Cumhuriyeti Birinci Dünya Savaşından aldığı derslerle kuruluşunun ilk yıllarında üretim ve sanayi atağı yaptı. Yurdun dört bir yanı demir ağlarla örülürken bir çok fabrika açıldı. Bu tesislerden en önemlilerinden birisi Kayseri Uçak Fabrikasıydı.


Genç Türkiye Cumhuriyeti uçak üretimine yöneldi

Birinci Dünya Savaşı ve Kurtuluş Savaşı uçakların etkin ve hayati silahlar olduklarını ispatladı. Genç Türkiye Cumhuriyeti savaş sonrasında hızla uçak üretimine yöneldi.

Türkiye Cumhuriyeti Kurucu Cumhurbaşkanı Mustafa Kemal Atatürk, "Ticari hava nakliyesi işlerinin emniyetli nizamlı devamı ve genişlemesini ise çok önemli tutmaktayım" diyerek uçak fabrikasının açılışına verdiği önemi dile getirmişti.

TOMTAŞ kuruldu, Alman Junkers şirketi ile anlaşma sağlandı

Atatürk'ün talimatıyla 1925 yılında ilk adımlar atıldı. Almanya ile Birinci Dünya Savaşı öncesinde kurulan işbirliği yeni bir boyutuyla yeniden gündeme taşındı. Türkiye'nin Berlin Büyükelçisi Kemaleddin Sami Bey aracılığıyla Alman Junkers firması ile bağlantı kuruldu.

Fabrika 1926'da Kayseri'ye kuruldu

Kayseri%20Tayyare%20THK%20U%C3%A7ak%20Fabrikas%C4%B1%208jpg(1).jpg


İmzalar atıldı, sözleşme yapıldı. Sıra fabrikanın kurulacağı yeri belirlemeye gelmişti. Türk hükümetinin tercihi Kayseri oldu. Bunun başlıca sebebi, milli mücadeleden alınan derslerdi. Amaç, fabrikanın güvenliğini mümkün olduğunca üst düzeyde tutmaktı.

Emekli Yüksek Mühendis Albay Raşit Por:
“Almanların silahsızlanmayla ilgili kısıtlarına arayışlarıyla ilgili en uygun yer Türkiye görülmüş. Türk Hava Kurumunun devlet adına katkısıyla TOMTAŞ adında bir şirket kurulup 1926 yılında tesis buraya kurulmuş.”

Fabrika Teknik Müdürünün kızı Mizyal Eranıl Toltay, babası Mehmet Şerafettin'in Atatürk'ün direktifleriyle Türk Teyyare Cemiyetinin açtığı bir müsabakaya katıldığını söyledi:
"Babam müsabakaya kazanmış ve 5 kişi Fransa’ya yollanmışlar. Daha sonra Kayseri’ye gelerek askeri tesislerde teknik müdür olarak görev yapmış."

Malzemeler kağnılarla taşındı

Junkers fabrikayı iki aşamada tamamlamayı taahhüt etti. Hangarlar ve tesisler kuruldu, bir uçak prototipi dosyası hazırlandı. İnşa çalışmalarının ilk aşaması söz verilen tarihte bitirildi.

Fabrika o zamanın şartlarında, imkânsızlıklar içinde yapıldı. O tarihte Kayseri’de ne elektrik ne de demiryolu bulunuyordu. Fabrika için gereken malzemeler Almanya’dan deniz yolu ile İskenderun’a, oradan trenle Ulukışla’ya, oradan da deve ve kağnılar ile Kayseri’ye ulaştırılıyordu.

Her şey hazırdı. 5 Alman mühendis, 120 Alman işçi ve 240 Türk işçi ile Türkiye'nin ilk uçak üretimi başladı.

Junkers, hisselerini Türk Hava Kurumu'na devretti

Bir yıl boyunca çalışmalar sorunsuz devam etti ancak Alman firmasının karşı karşıya olduğu sıkıntılar projeye sekte vurmaya başladı.

Junkers, 520 bin lira karşılığında tüm haklarından vazgeçerek hisselerini Türk Hava Kurumuna devretti.

Emekli Yüksek Mühendis Albay Por, Almanya ile olan anlaşmanın feshedilme sürecini şöyle özetledi:

"Sanıyorum çalışanların ücret farklılıkları birinci etken. Orada çalışan Almanlarla Türklere ödenen ücret arasında epey fark var. Bu da huzursuzluğa neden olmuş. Sonra da Almanlarla olan anlaşma 28 yılında feshedilmiş. Milli Savunma Bakanlığına devredilen tesis Hava Müsteşarlığı bünyesinde görevine devam etmiş.

Almanlarla başlayan işbirliği 30'dan sonra Amerikalı Curtiss Hawk ile devam etmiş. Hawk ve Fledgling uçaklarını yapmaya başlamışlar. Sonra Almanlarla Gotha, Polonyalılarla PZL ve 40'larda İngilizlerle Magister lisans alınarak yapılmış."


100'den fazla uçak üretildi

kayseri2(4).jpg


Fabrika yüzlerce Türk gencinin havacılık alanında yetişmesine de katkı yaptı.

Kayseri Uçak Fabrikası'nda İkinci Dünya Savaşı’nın sonuna kadar çeşitli tip ve markalarda 100'den fazla uçak üretildi.

Emekli Albay Por, Curtiss Hawk ve Fledgling model 2 tip uçağın İran şahına hediye edildiğini söyledi.

ABD yardımı uçak üretiminin sonunu getirdi

Marshall yardımları ve Türkiye'nin NATO üyeliği, Kayseri Uçak Fabrikasının da sonunu getirdi. Müttefiklerine göre artık Türkiye'nin uçak üretmesine gerek yoktu.

Emekli Albay Por:
"Uçak imalatından uçak onarımına yönelmişler. Envantere özellikle NATO’ya girişimizden sonra verilen Amerikan uçakları bizim burada üretim yapmamıza gerek olmadığı beyanıyla gelmiş. Amerikalıların ilk gelişlerinde uçak üretiminde kullandığımız kanat dikme gibi demirbaşların imha tutanakları da mevcut. Onları imha ettikten sonra da Amerikan havacılığının bize getirdiği uçakların bakımıyla hizmetini sürdürmüş."

Kayseri'deki tesisler hava ikmal ve bakım tesislerine dönüştürüldü.

Türkiye, savaş sonrasında ortaya çıkan iki kutuplu dünyada ABD’nin yanında yer aldı. Marshall yardımının askeri malzeme ve araç-gereç konusunda sağladığı rahatlık içerisinde uçak üretimiyle ilgilenmekten vazgeçmek durumunda kaldı.
T1868273-p58j1K.jpgürkler için önemli bir yere sahip olan Türkçülük günü, 1944-1945 yılları arasında yaşanan süreç sonrası ortaya çıkmıştır. 3 Mayıs 1944 yılındaki duruşma sonrası bu gün anlam kazanmıştır.
Geçmişi 7 Eylül 1944 ile 29 Mart 1945’e kadar süren siyasi bir davaya dayanan Türkçülük günü, ilk defa 1945’de Tophane Askeri hapishanesinde kutlanmıştır. Her yıl 3 Mayıs’taki bu günün kutlanması üzerine, 3 Mayıs Türkçülük günü olarak ilan edilmiştir.
3 MAYIS TÜRKÇÜLÜK GÜNÜ NEDİR?
Türk milleti engin kültür birikimi ve geçmişi sayesinde kutlanması doğal olan bu bayram Türkler için önemli bir bayram niteliğine sahiptir. Cumhuriyetin kuruluş dönemini takip eden yıllarda Türkçülük ideolojisinin anti Türkçülerin ve onların dış destekçilerinin büyük çaplı çatışmalarına neden olmuştur. Yaşanan çatışmaların ardından bir dizi siyasi olaylar, yargılamalar meydana gelmiştir.
3 MAYIS TÜRKÇÜLÜK GÜNÜNÜN TARİHİ
Irkçılık-Turancılık Davası, 7 Eylül 1944'te başlayan ve 29 Mart 1945'e kadar süren, Türk siyasetinde önde gelen 23 ismin Irkçılık-Turancılık suçlamasıyla yargılandığı sürecin adıdır. Türkçülük-Turancılık davasının gerekçelerinden biri olarak gösterilen Hüseyin Nihal Atsız -Sabahattin Ali davasının 3 Mayıs 1944 tarihli duruşmasından sonra yaşanan “Ankara Nümayışı”nı anmak amacıyla, ilk defa 3 Mayıs 1945 tarihinde Tophane Askerî hapishanesinde Nihal Atsız, Zeki Velidi Togan, Nejdet Sançar ve Reha Oğuz Türkkan başta olmak üzere 10 mahkûm tarafından kutlanmıştır. Daha sonraki senelerde de devam eden toplantılar Türkçülük Günü (Bayramı) adını almıştır.
 
Moderatör tarafında düzenlendi:
Üst