29.12.2019 Tarihte Bugün- 29 Aralık;

Emrah Burulday

Administrator
Yönetici
3 Ağu 2019
429
141
43
29.12.2019 Tarihte Bugün- 29 Aralık;

1845Teksas, ABD'nin 28. eyaleti oldu.
1890Yaralı Diz Katliamı adı verilen olayda ABD askerleri 62'si kadın ve çocuk en az 153 Kızılderili öldürdüler.
1916Rusya'da çarlık ailesini etkisi altına alan, Sibirya'lı Grigori Yefimoviç Rasputin soylular tarafından öldürüldü.
1921İsmet Paşa'nın komutası altına girmeyi kabul etmeyen Çerkez Ethem, Kütahya'da Milli Kuvvetlere karşı saldırıya geçti.
1941NBC, Türkçe radyo yayınına başladı.
1964Süleyman Demirel, AP'nin ilk genel başkanı Ragıp Gümüşpala'nın ölümü üzerine, partinin genel başkanı seçildi.
1967Kıbrıs Türk toplumu adada ayrı bir yönetim ilan etti. Dr. Fazıl Küçük başkanlığında 10 kişilik bir kabine kuruldu.
1976Bursa TOFAŞ otomobil fabrikası'nda Murat 131'in imalatına başlandı.
1983Türk Parasını Koruma Kanunu değiştirildi. Döviz alım satımı serbest bırakıldı; döviz bulundurmak artık suç değil.
1984Hindistan'da 31 Ekim'de öldürülen Başbakan İndira Gandhi'nin yerine oğlu Rajiv Gandhi geçti.
1985Lübnan'da on yıllık iç savaşa son veren barış antlaşması, müslüman ve hırıstiyan dini liderleri tarafından Suriye'nin başkenti Şam'da imzalandı.
1978İran'da muhalefet lideri Şahpur Bahtiyar başbakan oldu.
1989Yazar Vaclav Havel, Çekoslovakya Devlet Başkanı seçildi. 40 yıl aradan sonra ilk komünist olmayan aday.
19901961 yılında işletmeden kaldırılan tramvay, İstiklal Caddesi'nde çalışmaya başladı.
1992Kültür ve Sanat Büyük Ödülü, yazar Yaşar Kemal'e verildi.
1994Türk Hava Yolları'nın Mersin uçağı Van seferini yaparken düştü; 59 kişi öldü, 22 kişi yaralı.
1995Türkiye ile Yunanistan arasında Kardak krizi çıktı.
1996Guatemala'da 36 yıldır süren sivil çatışmalara, gerilla güçleri ile hükümet liderleri arasında imzalanan antlaşmayla son verildi.
1998Khmer Rouge liderleri, Kamboçya'da 1970'de bir milyon kişinin hayatına mal olan soykırım için özür diledi.

Bugün Doğanlar (29 Aralık);
1808Andrew Johnson, ABD`nin 17. başkanı
1861Necip Asım Yazıksız, Türk dilbilimci, tarihçi
1907Asaf Halet Çelebi, Türk şair
1920Josefa İloilo, Fiji devlet başkanı
1938Jon Voight, Oscar Ödüllü ABD'li aktör
1946Marianne Faithfull, İngiliz şarkıcı ve sinema oyuncusu
1947Cozy Powell, İngiliz baterist (ö. 5 Nisan 1997)
1950Edip Akbayram, Türk müzisyen
1972Leonor Varela, Şilili oyuncu
1972Jude Law, İngiliz oyuncu
1976Katherine Moennig, ABD'li sinema oyuncusu.
1976Danny R. McBride, ABD'li aktör, yazar ve film yapımcısı.
1979Ferman Akgül,Manga grubunun vokali
1988Agnes Szavay,Macar tenisçi

Bugün Ölenler (29 Aralık);
1703II. Mustafa, Osmanlı padişahı
1825Jacques-Louis David, Fransız ressam (d. 1748)
1891Leopold Kronecker, Alman matematikçi ve mantıkçı
1916Grigori Yefimoviç Rasputin, Rus mistik.
1926Rainer Maria Rilke, Avusturyalı şair (d. 4 Aralık 1875)
1941Fikret Şadi Karagözoğlu, Türk tiyatro sanatçısı
1957Necip Celal Antel, ilk Türk tango bestecisi
1986Harold Macmillan, eski İngiltere başbakanlarından
1986Andrey Tarkovski, Rus film yönetmeni, yazar ve aktör (d. 1932)
1989Süreyya Ağaoğlu, Türkiye'nin ilk kadın avukatı
2007Phil O'Donnell, İngiliz futbolcu (d. 1972)

6cc6455029araliktarihtebugun.jpgDoğan ile Şahin araba modelinin arasındaki önemli farkları, en iyi sevenleri bilir. Murat 124 gibi bir arabanın yerini tutacak başka bir model yoktur; hiçbir araç onun gibi hacı olmamıştır. Modifiyeli Şahin yalnızca bir araba değil aynı zamanda kültür meselesidir. TOFAŞ, sadece Türkiye'yi otomotiv sektöründe çok önemli bir konuma getirmekle kalmadı; Türkiye'de doğup büyüyen herkesin hayatına bir şekilde nüfuz etmiş bu görüşlerin yıldızı olan araba modellerini de üretti.
TOFAŞ'ın (Türk Otomobil Fabrikası A.Ş.) doğumu, 1968 yılının Temmuz ayına tekabül ediyor. Koç Topluluğu'nun kurucusu olan Vehbi Koç, aynı zamanda TOFAŞ'ı da kuran kişi. 1969 Nisan ayında ise fabrikanın ilk temelleri atılıyor ve fabrika hala Bursa'da hayatını devam ettiriyor.
1971 yılı Şubat ayına geldiğimizde fabrikayı tamamlanmış olarak görüyoruz. Ancak bu fabrikanın manzarası ve kapsamı oldukça geniş. 700'den fazla kişi çalıştırma kapasitesine sahip olan fabrikanın kurulduğu günlerdeki yıllık üretim kapasitesi ise 20 bin. Tabii ki de zamanla yapılan geliştirmeler ve iyileşmeler ile günümüzde karşılaşacağımız rakamlar, bu kapasitenin çok daha üstünde.
Böylece Türk halkının o çok benimsediği araba modeli ilk kez üretiliyor: Murat 124.
Murat 124 araba modeli, Fiat'ın 124 modelinin şasesine oturtularak yabancı lisansla üretilmişti. 4 diskli çift devreli fren sistemi, 65 beygir gücünde motor ve güçlü geri gidiş farına sahipti. Ve zamanla bir de kendine lakap edindi: Hacı Murat.
otomag-detail-87f556ff-26e0-45bc-b613-29566e983c91_960x540.jpg

Görsel:
Bu linki görmek için izniniz yok Giriş yap veya üye ol.

Hacı Murat lakabının nereden çıktığı hakkında kesin bir bilgi olmasa da bir kaç söylenti mevcut. Bunlardan biri, Murat 124'ün üretiminden bir kaç yıl sonra -1974 yıllarında- hacca arabayla gitmenin serbest bırakılması. Murat 124'ünü alan ve hac yoluna düşen kişiler sayesinde bu arabayla o dönem sayısız hac yolculuğu yapıldı. Hacca giden Murat 124 ise "Hacı Murat" oldu. Bir diğer söylenti ise bu tabirin 1990 yıllarında ortaya çıktığı yönünde. Ülkemizde yaşını başını almış, görmüş geçirmiş insanlara hacı lakabı verildiğinden, Murat 124'ün de yaşını almasıyla birlikte kendisine hacı denmeye başladığı söyleniyor.
1973'ün Aralık ayına geldiğimizde ise 50 bininci Murat 124'ün üretildiğini görüyoruz.
Murat 131'in piyasaya sürülmesi ise 1977 yılına uzanıyor. Murat 131 de yine bir önceki model gibi, Fiat'ın 131 modeli temel alınarak yabancı lisansla üretiliyor. Ancak arada geçen bu süreç, TOFAŞ için sessiz sedasız geçen günler olarak düşünülemez. Önce 73'te yedek parça üreticisi OPAR kuruluyor, 74'te ise TOFAŞ Spor Kulübü faaliyete geçiyor. Yine bir yıl sonrasında, 1975'te Mısır'a ihracat başlıyor ve böylece sorumluluklar artıyor.
1976 yılının sonuna geldiğimizde Murat 124 üretiminin de sonuna gelmiş oluyoruz. O güne kadar tam olarak 134.867 adet üretilen Murat 124'ün Aralık ayı itibariyle üretimine son veriliyor.
efsane_bugun_dogdu_h28453_052d8.jpgMurat 131'e geri döndüğümüzde ise, bu modelin ünlü "Kuş Serisi"nin temelini oluşturduğunu söylemek yanlış olmaz. Çünkü 1981 yılına geldiğimizde karşımıza çıkan Şahin, Kartal ve Doğan modellerinin, aslında Murat 131'in başka versiyonları olarak piyasaya sürüldüğünü görüyoruz. Ürettikçe başarı, başardıkça üretim artıyor ve 1984 yılına geldiğimizde Türk Otomotiv Fabrikası'nın yıllık üretim kapasitesi 35 bine yükseliyor. Bu kapasite sayısı, 1990 yılında 100 bin adete çıkıyor.
90'lı yıllarda, yine hayatımızın bir parçası olmuş çok popüler modellerin üretimine başlanıyor. 1990'da, dönemin en çekici araba modellerinden biri olan ve yüksek bagaj kapağıyla ilk görüşte tanınan Tempra üretiliyor. 1994'te Fiat Uno ortaya çıkıyor. 95'te büyük ölçekli ihracat başladı ve bu ihracatın başlangıç noktası Tempra oldu. Doblo ise hayatımıza 2000 yılında girdi.
Döneminde en çok ünlü "Kuş Serisi" ile popülerliği yakalayan ve faal olmayı başaran TOFAŞ, aslında günümüzde de oldukça aktif bir şirket. Koç Holding ve Fiat Chrysler Automobiles'ın (FCA) eşit hissedarları olduğu Türk otomotiv şirketi, şu anda Türkiye'nin 3. büyük sanayi kuruluşudur.
Yılda 450 bin araçlık üretim kapasitesine sahip olan TOFAŞ, 10.000 kişiyi aşkın çalışanlarıyla birlikte Ar-Ge konusunda uzmanlaşarak ciddi bir ihracat ihtiyacını karşılamaktadır. Bu durum, 2010 yılından itibaren Amerika Birleşik Devletleri, Rusya ve Çin gibi ülkelerin, ihracatlarının tamamını karşılamasıyla daha da açık bir hale gelmektedir.

Hacı Murat Efsanesi
İlk Murat 131 bugün üretilince insanın aklına hemen "Hacı Murat" tabiri geliyor. Her ne kadar 29 Aralık 1976'da ilk Murat 131 üretilmişse de hepimizin "Hacı Murat" olarak bildiği araç Murat 131 değil Murat 124'tür. Murat 124 1971 yılında üretime başlamış ve 1977 yılına kadar üretimi devam etmiştir.

Akla şu soru gelebilir. Murat 124'e niye "Hacı Murat" denmiştir? Bu konuda çeşitli şehir efsaneleri olsa da en bilineni ve en rağbet göreni şudur :

1974'lü yıllarda hacca arabayla gitme serbest bırakılmıştır. Birçok kişi sıra bekleyerek aldığı Murat 124'lerle hacca gidip gelmiştir. Hacca gidip gelmesinden doyalı bu araçlara "Hacı Murat" denilmiştir.
 
Geri
Üst